Autobanden

Autobanden


Wat staat op de band van informatie?

1: Bandenmerk (bv: Michelin)
2: Type (VB: crossclimate)

3: Breedte van het loopvlak (in mm)
4: Hoogte van het loopvlak ( % van 3)
5: Radiaalband
6: Velgdiameter (in duim)
7: Aanduiding draag vermogen.
8: Snelheidsindex
9: Tubeless (zonder binnenband)
10:  Productiedatum van de band 
11: Slijtage indicator (bij Michelin is dit het logo)
12: Verstevigde  band (meestal voor bestelwagens)
13: Aanduiding voor winterbanden of alle weersbanden.


Welke info staat op het bandenlabel

 
1: Indicatie aan de bijdrage van de band in het brandstofverbruik.

2: Indicatie over de grip die je band heeft op een nat wegdek.
3: Hoeveel lawaai produceert de band.

















Hoe de juiste band kiezen voor uw wagen, passend bij jou budget.
Om zeker te zijn welke band je wagen behoefd kijk je best op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig.
VB: Opel Vectra 19CDTI van 2014
Op het voertuig is van de fabriek een 215/55R16 gemonteerd
Je mag ook een 205/55R16 monteren op dit voertuig.
De kostprijs voor een 205/55R16 is beduidend minder dan voor een 215/55R16.
Dit voertuig was met de band 215/55R16 enorm spoor-gevoelig, door het monteren van een 205/55R16 was dit fenomeen verdwenen.

Zomer of winter band?

Het werken met zomer en winterbanden vind ik nogal omslachtig, je hebt plaats nodig om je banden te stockeren en eventueel een tweede stel velgen. Koop je een andere wagen heb je deze kost nogmaals.
Veel bandencentrales en garages bieden gratis stockage van de winter of zomer banden.
Hun voordeel is dat je steeds weer naar hen moet om de banden op de velg te monteren (4x 15-20 euro te betalen) of als ze op een velg gemonteerd zijn kom je ook steeds bij hen terug (klantenbinding).
Er bestaat echter nog een ander alternatief, “ALL WEATHER” banden. Deze banden zijn het hele jaar goed maar zijn geen echte winterbanden, in de landen waar winterbanden verplicht zijn, zijn deze banden wel in orde. Dus een aanrader voor mensen uit Vlaanderen en Nederland. Deze banden zijn ook zeer geschikt voor natte en modderige wegen en hebben een goede capaciteit in het afvoeren van water.
Dus voor ons klimaat raad ik dus all weather banden aan.

Aankopen van banden

Momenteel koop ik enkel nog banden online, grootte keuze tussen de verschillende merken en types voor heel goede prijs. Op deze websites kun je ook meestal een montage partner vinden in je buurt om je banden te laten monteren met hun montageprijs erbij. Zij monteren en balanceren de band + monteren ze meestal een nieuw ventiel voor die prijs. Ook blijft je oude band bij hen achter om te verwerken.
Wat een tweede voordeel is, je kan je banden rechtstreeks laten leveren bij deze garages.


TIP: kijk op verschillende sites waar je je banden kunt laten monteren. Staat de garage naar uw keuze niet op de site waar u uw banden wenst te bestellen, neem dan contact op met deze garage. Deze garage zal dan waarschijnlijk ook wel jou banden monteren aan dezelfde voorwaarden. (Neen heb je, ja kun je krijgen.) 

Wielen uitlijnen.

Is het uitlijnen van de wielen nodig?
Meestal zal men in een bandencentrale je een wieluitlijning proberen aan te smeren, maar is dit wel nodig?
Het slijtagepatroon van de banden zal hiervoor een aanwijzing zijn, maar abnormale slijtage kan ook het gevolg zijn van andere factoren.


 

Hier het beeld van een perfect afgesleten band.












De meest voorkomende fout is het rijden met een verkeerde bandenspanning.
Het is niet alleen voor de slijtage aan de banden dat het rijden met een correcte bandenspanning belangrijk is, maar ook voor het verbruik en de wegligging van het voertuig.

Een band verliest ongeveer 0,1bar per maand, daarom adviseer ik om eens per maand de bandenspanning te controleren en zodoende te corrigeren.
Stel de bandenspanning af bij koude banden.
Bandenspanningstabel.

LET OP: Bij warme banden is de bandenspanning ongeveer een 0,3bar hoger.
Controleer ook af en toe de bandenspanning van je reservewiel.
In het voorbeeld zien we voor 2.3bar en achter 2.1bar.
indien het voertuig zwaar beladen is 2.7bar voor en 2.3bar achter.
Bij dit voertuig zou ik het reservewiel op 3bar houden en bij gebruik deze druk aanpassen met behulp van mijn bandenspanningsmeter.




Schuin afgesleten banden.
Indien je abnormale slijtage vaststelt of het rijgedrag vertoond abnormale gedragingen.
bv: Wagen trekt naar een kant doordat een spoorstang verplooid is, dit zal invloed hebben op de banden.
Maar ook speling op stuurstangen en draagarmen kan dit tot gevolg hebben.
Actie: krik het voertuig op en controleer op speling. Vind je geen speling kun je op een eenvoudige manier de sporing controleren met behulp van een touw.
Bij meting A meet je de afstand van de velgrand links en de velgrand rechts achter. Daarna voer je meting b uit aan de voorkant van de velg terug van velgrand tot velgrand. 
 




resultaat A – resultaat B heeft je de sporing in mm. Let er wel op de je wielen in de rechtuit stand staan. Deze vergelijk je met de gegevens van de fabrikant.
Indien dit afwijkt zou ik opteren om in een bandencentrale een wieluitlijning te laten uitvoeren. Bij bandencentrales is dit normaal een vast tarief en kun je dan ook gemakkelijk prijzen vergelijken voordat je hier een afspraak maakt.
Indien je niets vindt is het ook best om je voertuig te laten controleren door een specialist.